A belső iránytű
Létezik bennünk valami, ami csendesen, kitartóan súg. Nem zajos, nem erőszakos, és ha figyelünk rá, akkor segít nekünk, jó irányba mutat. Ez a saját belső iránytűnk.
Már a gyerekek is rendelkeznek vele – sőt, talán náluk még tisztábban működik. Ők még ösztönösebben tudják, hogy mire van szükségük, mi tesz jót nekik, hol és kivel érzik magukat biztonságban. Aztán jövünk mi, felnőttek, szülők – a szabályainkkal, elvárásainkkal, jó szándékú tanácsainkkal. Nem mindig könnyű eltalálni, mikor segítünk, és mikor térítjük el őket saját belső hangjuktól.
A mi dolgunk nem az, hogy átprogramozzuk ezt az iránytűt. Sokkal inkább az, hogy segítsünk nekik hallani, érteni és bízni benne. Ehhez viszont először a saját iránytűnket kell “újrakalibrálnunk”. Mert néha mi is elveszítjük a jelet, vagy nem halljuk a belső hangot, mert túl nagy a zaj bennünk. Van, hogy elfelejtjük, hogy hogyan is hallgassunk befelé. Elvárások, rohanás, megfelelés – és máris halkabban szól az, ami igazán számít.
Jó hír: ÚJRAHANGOLHATÓ 🙂
A belső iránytű sosem tűnik el, csak néha elnémul. Egy csendes pillanatban, egy mély levegővételnél, egy őszinte beszélgetésben újra megszólalhat. Nekem sokszor az segít a hallgatásban, hogy egyszerűen a természetben vagyok, üldögélek vagy meditálok.
Ha mi halljuk, akkor a gyerekeink is könnyebben hisznek a sajátjukban. A hitelesség itt kezdődik: amikor azt élik meg, hogy mi is belülről vezérelt életet próbálunk élni. Nem tökéleteset, hanem inkább igazat. Azt is láthatják rajtunk, hogy a belső iránytű nem mindig a könnyű utat mutatja, de segít kitartani akkor is, amikor a világ zavaros, nehezen érthető.
A gyerekek sokszor pontosan érzik, ha valami nincs rendben. Ha megengedjük nekik, hogy kifejezzék, amit éreznek, az iránytűjük finoman és biztosan működik. Ehhez bizalom szükséges – bízni bennük és önmagunkban is.
Szülőként nem kell mindig tudnunk a választ. Nem kell mindig de MIÉRT csináltad ezt? MIÉRT nem sikerült ? MIÉRT bántottad az öcsédet?… Ezekre a kérdésekre gyakran csak védekezéssel tud reagálni a gyermek. Ha van bátorságunk hallgatni, figyelni és időnként megállni, már jó úton járunk. A gyermekeink pedig látják, tudják és érzik, hogy nem tökéletes szülőre van szükségük, hanem hitelesre. Olyan apura és anyura, aki nem csak a külvilágra figyel, hanem befelé is. Ha merjük követni a saját iránytűnket, ha tudjuk merre húz a szívünk, már nem is vagyunk elveszve.
Amikor összhangban vagyunk a belső iránytűvel, akkor gyakran érzünk békességet, elégedettséget, látjuk az értelmet a cselekedeteinkben. Ha eltávolodunk tőle, akkor abból keletkezhet a belső konfliktus, üresség vagy bizonytalanság érzése.
Mi a meditációval, önismereti kérdésekkel, naplóírással vagy a természetben töltött idő segítségével szoktunk kapcsolódni ehhez a belső iránytűhöz.
A belső iránytű kialakulása gyerekeknél összefügg a kapcsolataikkal, a neveléssel és azzal, hogy mennyire élhetnek meg biztonságot, figyelmet, önállóságot és elfogadást.
A gyerekek belső iránytűje tehát nem valami, amit „tanítani” kell direkt módon, hanem segíteni lehet őket abban, hogy rátaláljanak, és ne veszítsék el. Ehhez elsősorban kapcsolat, szabadság és hiteles jelenlét szükséges.